تبلیغات


تحلیل مقایسه‌ای صنعت گردشگری جهان در سال 2009 میلادی
 
دکتر علی رحیم‌پور- براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی در سال 2009 میلادی 880 میلیون نفر گردشگر به سراسر جهان سفر نموده‌اند که این آمار در مقایسه با سال 2008 که تعداد گردشگران ورودی 919 میلیون نفر بوده است، 39 میلیون نفر کمتر و از نرخ رشدی منفی 4/2 درصد نسبت به سال 2008 برخوردار بوده است.
تاریخ : يكشنبه 21 فروردين 1390
ساعت: 58 : 14  
بازدید کنندگان : 2239 نفر
  نسخه چاپی



 دکتر علی رحیم‌پور (عضو هیأت مدیره انجمن گردشگری ایران)

براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی در سال 2009 میلادی 880 میلیون نفر گردشگر به سراسر جهان سفر نموده‌اند که این آمار در مقایسه با سال 2008 که تعداد گردشگران ورودی 919 میلیون نفر بوده است، 39 میلیون نفر کمتر و از نرخ رشدی منفی 4/2 درصد نسبت به سال 2008 برخوردار بوده است.
درآمد ارزی حاصله از صنعت گردشگری در سال 2008 معادل 941 میلیارد دلار بوده است که در سال 2009 به 852 میلیارد دلار (611 میلیارد یورو) کاهش یافته است. این کاهش 49 میلیارد دلاری 7/5 درصد رشد منفی را نسبت به سال 2008 نشان می‌دهد.
بعد از حادثه سپتامبر 2001 این اولین باری است که صنعت گردشگری با رشد منفی مواجه می‌شود.
نابسامانی در اقتصاد جهان و بحران اقتصادی که گریبان‌گیر اکثر کشورهای توریست فرست جهان شده است در کنار افزایش ارزش یورو نسبت به پوند و دلار آمریکا، عدم توانایی کشورهای اروپایی به عنوان مقصدهای سنتی سفر در رقابت با جاذبه‌های جدید و ارزان قیمت صنعت گردشگری همچون مصر، ترکیه و کشورهای منطقه شرقی دریای مدیترانه از جمله عوامل تأثیرگذار در کاهش تقاضا برای سفر به مناطق توریستی سنتی جهان بوده است.
در همین رابطه با عنوان نمونه صنعت گردشگری اسپانیا، سال 2009 را به دلیل بحران مالی با رکودی نزدیک به 9 درصد رشد منفی به پایان رساند.
تعداد و درآمد صنعت گردشگری در بین سال‌های 2009-1990 میلادی
سال
1990
1995
2000
2005
2006
2007
2008
2009
تعداد (میلیون نفر)
436
536
683
803
847
903
922
880
درآمد (میلیون دلار)
264
405
475
680
742
856
944
852
جدول شماره 1: مأخذ:  UNWTO: Word Tourism 2010 Organization Tourism Highlights
 
توزیع گردشگران بین‌المللی در مهم‌ترین بازارهای مقصد برحسب تقسیم‌بندی اداری سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌دهد (نرخ رشد 2009 نسبت به 2008 است)
 
منطقه
1990
1995
2000
2005
2006
2007
2008
2009
نرخ رشد
1
قاره اروپا
6/262
3/311
5/393
3/440
2/462
4/484
2/487
7/459
7/5-
2
قاره آسیا و اقیانوسیه
8/55
8/81
3/109
6/154
167
3/184
184
2/181
6/1-
3
قاره آمریکا
8/92
109
2/128
4/133
8/135
5/142
8/147
7/140
8/4-
4
قاره آفریقا
2/15
1/20
9/27
3/37
4/41
4/44
2/44
6/45
1/3
5
خاورمیانه
6/9
7/13
4/24
8/37
9/40
6/47
6/55
9/52
9/4-
جدول شماره 2: مأخذ UNWTO: Word Tourism 2010 & 2009 Organization
 
براساس گزارش وزارت گردشگری اسپانیا، در سال گذشته 52 میلیون گردشگر از این کشور بازدید کردند که در مقایسه با سال 2008، بیش از چهار میلیون نفر کاهش را نشان می‌دهد. این کاهش منجر به از دست رفتن جایگاه دومی اسپانیا در فهرست پرجاذبه‌ترین کشورهای جهان شده است. سقوط فاحش گردشگری اسپانیا طی دو سال اخیر و از دست رفتن جایگاه این کشور در فهرست برترین کشورهای توریستی جهان در حالی است که تقریباً 12 درصد از نیروی کار این کشور در این صنعت مشغول به کار هستند. توزیع گردشگران بین‌المللی در مهم‌ترین بازارهای مقصد برحسب تقسیم‌بندی اداری سازمان جهانی جهانگردی نشان می‌دهد. (نرخ رشد 2009 نسبت به 2008 است) 
از مجموع 880 میلیون گردشگر بین‌المللی در سال 2009 تعداد 7/459 میلیون نفر به قاره اروپا سفر نموده و بالغ بر 413 میلیارد دلار در کشورهای این قاره خرج کرده‌اند. فرانسه با جذب 2/74 میلیون نفر مقام اول را در جذب جهانگرد داشته است. قاره آسیا و اقیانوسیه توانسته است در این سال 2/181 میلیون نفر گردشگر را با درآمدی معادل 7/203 میلیارد دلار پذیرا باشد. قاره آمریکا شامل آمریکای شمالی مرکزی و جنوبی در سال 2009 بالغ بر 7/140 میلیون جهانگرد با درآمدی معادل 2/165 میلیارد دلار از نظر درآمدی مقام سوم جهان را در اختیار داشته است. کشورهای منطقه خاورمیانه با 9/52 میلیون نفر و کسب درآمدی بالغ بر 2/41 میلیارد دلار در جایگاه چهارم و قاره آفریقا با 6/45 میلیون نفر و درآمدی معادل 93/28 میلیارد دلار در مقام پنجم جای گرفته است. قاره آفریقا تنها مقصد گردشگری دنیا بوده است که از رشد مثبت 1/3 درصد نسبت به سال 2008 برخوردار بوده است.
لازم به ذکر است که کشور ایران براساس تقسیم‌بندی سازمان جهانی جهانگردی در منقطه آسیا و اقیانوسیه قرار دارد.
تغییرات جایگاه از نظر تعداد گردشگر ورودی و درآمد در سال 2009
کشورهای فرانسه، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، چین، ایتالیا، انگلستان، اکراین، ترکیه، آلمان و مکزیک در سال 2008 از نظر تعداد گردشگر ورودی جایگاه اول تا دهم دنیا را به خود اختصاص داده‌اند که این ترکیب در سال 2009 با جابجایی ترکیه از ردیف هشتم به جایگاه هفتم، حضور مالزی در جایگاه نهم و حذف اکراین از فهرست 10 کشور برتر دنیا و انتقال به بعد از اتریش در جایگاه 12 جهان از نظر تعداد گردشگر ورودی قرار گرفته است.
کشور اکراین که در سال 2008 از رشد مثبتی معادل 8/9 درصد برخوردار بوده است. در سال 2009 با کاهش حدود 7/4 میلیون گردشگر و رشد منفی 3/18- درصدی، بخش خصوصی شاغل در این صنعت را به شوک‌‌شکننده‌ای مواجه کرد.
کشورهای ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، چین، آلمان، انگلستان، استرالیا، ترکیه و اتریش از نظر جایگاه درآمدی تغییری را نسبت به سال 2008 نداشته‌اند.
برترین‌های صنعت گردشگری جهان از نظر تعداد و درآمد
این یک حقیقت است که مقاصد پیشرو در صنعت گردشگری جهان از نظر نوع گردشگری که جذب می‌کنند. تفاوت‌های مشخصی با یکدیگر دارند، متوسط طول مدت اقامت، میزان پولی که هزینه می‌کنند و مسافتی که می‌پیمایند تأثیر مستقیمی در کسب درآمد ارزی برای بازارهای مقصد دارد.
متوسط هزینه هر گردشگر در سال 2009 میلادی به ترتیب در قاره اقیانوسیه 3080 دلار، در کشورهای جنوب آسیا 1550 دلار، در آمریکای شمالی 1290 دلار، در کشورهای اروپای شمالی 1150 دلار و در کشورهای کارائیب 1140 دلار ایالات متحده آمریکا بوده است.
ایالات متحده آمریکا سهم بزرگ‌تری از گردشگران مسافت طولانی با اقامت بیشتر را از رقبای اروپایی خود که بیشتر بر گردشگری مسافت کوتاه (کوتاه مدت) تکیه دارند، کسب کرده است. لذا از این نظر در سال 2009 با درآمدی بالغ بر 9/93 میلیارد دلار مقام اول جهان را به خود اختصاص داده. اگر چه از نظر تعداد گردشگران ورودی بعد از کشور فرانسه در جایگاه دوم جهان قرار دارد.
کشور استرالیا با جذب 584/5 میلیون نفر گر چه به لحاظ تعداد گردشگر ورودی در سال 2009 میلادی در بین 10 کشور برتر جهان قرار ندارد ولی به لحاظ کسب درآمد با متوسط هزینه کرد 3080 دلار برای هر گردشگر و در مجموع با 6/25 میلیارد دلار مکان هشتم جدول را به خود اختصاص داده است. مسافت طولانی، تنوع و گستردگی جاذبه‌ها به ویژه جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی، نقش مؤثری در میزان هزینه کرد بالای گردشگران ورودی به این کشور داشته است.
فهرست 10 کشور برتر جهان که در سال 2009 میلادی دارای بیشترین گردشگر ورودی بوده‌اند.
ردیف
کشور
تعداد در سال 2008 (میلیون نفر)
تعداد در سال 2009 (میلیون نفر)
نرخ رشد 2009 نسبت به 2008 (درصد)
1
فرانسه
79/2
74/2
6/3-
2
ایالات متحده
57/9
54/9
5/3-
3
اسپانیا
2/57
2/52
7/8-
4
چین
53
9/50
1/4-
5
ایتالیا
7/42
2/43
2/1
6
انگلستان
1/30
28
7-
7
ترکیه
25
5/25
2
8
آلمان
9/24
2/24
7/2-
9
مالزی
1/22
6/23
2/7-
10
مکزیک
6/22
5/21
2/5-
جدول شماره 3: مأخذ (Dataascollectedby UNWTO August, 2010)


فهرست 10 کشور برتر جهان در سال 2009 و 2008 میلادی که بیشترین درآمد ارزی را از صنعت گردشگران به دست آورده‌اند

ردیف
کشور
درآمد در سال 2008 (میلادی دلار)
درآمد در سال 2009 (میلادی دلار)
نرخ رشد 2009 نسبت به 2008 (درصد)
1
ایالات متحده
110
9/93
6/14-
2
اسپانیا
6/61
2/53
7/13-
3
فرانسه
6/56
4/49
7/12-
4
ایتالیا
7/45
2/20
12-
5
چین
8/40
7/39
9/2-
6
آلمان
40
7/34
3/13-
7
انگلستان
36
30
6/16-
8
استرالیا
8/24
6/25
4/3
9
ترکیه
22
3/21
2/3
10
اتریش
6/21
4/19
1/10-
جدول شماره 4: مأخذ (Dataascollectedby UNWTO August, 2010)
هدف از سفر گردشگران
براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط سازمان جهانی جهانگردی، انگیزه گردشگران از سفر در سال 2009 به شرح زیر بوده است:
1-       فراغت، سرگرمی و تعطیلات با 51 درصد که مجموعاً شامل 446 میلیون نفر می‌شود.
2-       سفرهای تجاری 15 درصد که حدود 132 میلیون نفر می‌شود.
3-       دیدار اقوام و دوستان، سفرهای مذهبی و زیارتی، معالجه و سلامت و سایر با 27 درصد که حدود 238 میلیون نفر بوده است.
4-       سایر 7 درصد که حدود 62 میلیون نفر می‌شود که هدف از سفر آنها مشخص نشده است.
نوع وسیله حمل و نقل
1-       اندکی کمتر از نیمی از گردشگران ورودی در سال 2009 با حمل و نقل هوایی مسافرت کرده‌اند. این رقم حدود 53 درصد از کل 880 میلیون نفر بوده است.
2-       در حدود 39 درصد دیگر از طریق وسایل حمل و نقل زمینی و دریایی مسافرت کرده‌اند. از طریق جاده‌ای 42 درصد، راه‌آهن 3 درصد و راه‌های آبی 5 درصد.
روند تقاضا نشان می‌دهد که گرایش برای حمل و نقل هوایی در سال 2009 با سرعت بیشتری نسبت به حمل و نقل زمینی و دریایی وجود داشته پس بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سهم حمل و نقل هوایی به تدریج رو به افزایش است.
منابع
1-      Madrid, Spain 2010 ascollectedby UNWTO august Unwto (World Tourism Organization, Data, (2010) Highlights
2-      Ascollectedby UNWTO; Madrid, Spain Unwto (World Tourism Organization, Data, (2010) Highlights
3-      2010 look Database, October IMF (International Monetary Fund), World Economic Cut
 
متوسط هزینه هر گردشگر در بازار مقصد به دلار در سال 2009 میلادی
منطقه
متوسط هزینه هر گردشگر در بازار مقصد به دلار در سال 2009
قاره اروپا
900
قاره آسیا و اقیانوسیه
1120
قاره آمریکا
1170
قاره آفریقا
630
خاورمیانه
780970
میانگین هزینه هر گردشگر در جهان
 
جدول شماره 5: مأخذ (Dataascollectedby UNWTO August, 2010)


© itsairan.ir.تمامی حقوق متعلق به  انجمن علمی گردشگری ایران می باشد
Design & Powered by: AfrandGroup